سنگ فیروزه چه رنگ هایی دارد؟

سنگ فیروزه چه رنگ هایی دارد؟ انواع رنگ های سنگ فیروزه

در این مقاله به بررسی انواع سنگ فیروزه و اینکه فیروزه شامل چه رنگ هایی می باشد می پردازیم، تا انتها با فروشگاه کارما همراه باشید.

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه (کد 6033)

تومان1,260,000تومان1,260,000خرید کنید

مروری بر تاریخچه سنگ فیروزه و کاربرد آن

یکی از اصیل‌ترین سنگ‌های تزئینی در سراسر دنیا، سنگ فیروزه است که تاریخ استفاده از آن به سال‌ها پیش از میلاد مسیح باز می‌گردد. طبق شواهد تاریخی نخستین فرهنگی که استفاده از سنگ فیروزه را رواج داد، مصریان باستان بودند. مصریان از سنگ فیروزه برای تزئین جواهرات، مومیایی کردن اشراف زاده‌ها و درمان بیماری‌ها استفاده می‌کردند. علاوه بر مصریان، سرخپوستان بومی آمریکا هم برای فیروزه اهمیت زیادی قائل بودند. بومیان امریکایی فیروزه را سنگی مقدس می‌دانستند که می‌تواند در درمان بیماری و طلسم‌ها مفید باشد.

تاریخچه استفاده از فیروزه در ایران هم قدمتی طولانی دارد. در گذشته برای تزئین مکان‌های مقدس مانند مساجد، از سنگ فیروزه کمک می‌گرفتند زیرا اعتقاد داشتند این سنگ نماد بهشت بر روی زمین است. علاوه بر رنگ زیبا، به خواص معنوی فیروزه اعتقاد زیادی داشتند و برای جلوگیری از بروز حوادث غیر قابل پیش بینی، همیشه یک سنگ فیروزه با خود حمل می‌کردند تا مانع از اتفاق افتادن حوادث شود. سربازان ایرانی برای اینکه در جنگ کشته نشوند به خواص محافظتی سنگ تکیه کرده و بر این باور بودند همراه داشتن فیروزه با اسب یا خود سرباز، می‌تواند از مرگ یا زخمی شدن جدی آن‌ها جلوگیری نماید.

در حال حاضر بیشترین کاربرد سنگ فیروزه به ساخت جواهرات محدود می‌شود. سنگ فیروزه در نقاط مختلفی از دنیا وجود دارد اما بهترین سنگ فیروزه جهان، حاصل معادن نیشابور ایران است. سنگ فیروزه نیشابور دارای سختی بیشتری نسبت به سایر سنگ‌های فیروزه و رنگ بندی جذاب‌تری است.

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه (کد 6032)

تومان450,000تومان450,000خرید کنید

سنگ فیروزه شامل چه رنگ هایی است؟

سنگ فیروزه نوعی کانی با جنس مس و فسفات آبدار الومینیوم بوده که ساختار آن بلوری کج وجهی است و رنگ آن حالت مات دارد. در زیر زمین‌ها، محلول‌های اسیدی موجود در آب باعث ایجاد سنگ فیروزه می‌شود و معمولا برای استخراج فیروزه باید آن را از سنگ مادر جدا کرد. سنگ فیروزه در مناطق خشک یافت می‌شود و امکان تشکیل آن در این آب و هوا افزایش می‌یابد.

 

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه (کد 6030)

تومان810,000تومان810,000خرید کنید

رنگ اصلی فیروزه

سطح سنگ فیروزه متخلل است و به همین دلیل قدرت جذب بالایی نسبت به روغن یا آب نشان می‌دهد. هر چه حباب‌های سنگ فیروزه کمتر باشد، کیفیت آن هم بهتر خواهد بود و در برابر آسیب، روغن، آب و … مقاومت بیشتری نشان می‌دهد. رنگ سنگ فیروزه بین بازه رنگی آبی تا سبز متغیر است و در رنگ‌های آبی، سبز آبی، سبز و فیروزه‌ای یافت می‌شود. بسته به میزان مس و آهن موجود در سنگ فیروزه، رنگ آن هم تغییر پیدا می‌کند. به طور کلی رنگ آبی سنگ فیروزه به دلیل وجود مس در ساختار آن است؛ به همین دلیل در مناطقی که میزان مس موجود در آب بیشتر است، رنگ آن به آبی آسمانی نزدیک‌تر می‌شود.

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه طرح اشک (کد 6029)

تومان630,000تومان630,000خرید کنید

چرا فیروزه سبز است؟

در شرایطی که به جای مس، آلومینیوم قابل توجهی در تشکیل سنگ فیروزه دخیل باشد، رنگ آن سایه‌ای سبز رنگ خواهد گرفت و آن سنگ فیروزه در رده سنگ‌های سبزآبی جای می‌گیرد. در شرایطی خاص ممکن است میزان روی در سنگ فیروزه هم افزایش پیدا کند که این عنصر سبب زرد شدن سنگ فیروزه خواهد شد و رنگ آبی آن به سمت سبز-زرد تغییر می‌کند. سنگ فیروزه با رنگ‌های سبز و زرد بسیار کمیاب بوده و نمی‌توان به راحتی آن‌ها را در بازار پیدا کرد.

برخی از سنگ‌های فیروزه کاملا یکرنگ بوده و بر روی آن‌ها هیچ ناخالصی مشاهده نمی‌کنید اما بر روی تعدادی از سنگ های فیروزه رگه‌های تیره رنگی وجود دارد که منشا آن‌ها سنگ مادر است. سنگ‌های فیروزه رگه دار جذابیت خاصی داشته و ترکیب رگه‌های تیره با رنگ آبی فیروزه، جلوه‌ای خاص به استایل شما خواهد بخشید؛ به این سنگ‌ها  فیروزه تار عنکبوتی می‌گویند اما اگر رنگ رگه‌های موجود در فیروزه به جای مشکی یا قهوه‌ای، طلایی باشد ارزش آن سنگ افزایش زیادی پیدا می‌کند.

11 thoughts on “سنگ فیروزه چه رنگ هایی دارد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X