نحوه تراش سنگ فیروزه + ویدئو

تراش فیروزه و خرید فیروزه

در این مقاله به بررسی نحوه تراش سنگ فیروزه می پردازیم، نخست کمی بیشتر در مورد فیروزه بدانیم؛ سنگ فیروزه یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های قیمتی دنیاست که به لطف رنگ جذابش، در بسیاری از فرهنگ‌های دوران باستان به عنوان یک طلسم شانس یا حتی یک سنگ مقدس مورد احترام بوده است. به عنوان مثال آزتک ها و ایرانی‌ها از آن برای درمان بیماری و سنگ محافظ و حاکمان مصر باستان برای تزئین جواهرات استفاده می‌کردند. سنگ فیروزه دارای خواص معنوی است که باعث شده استفاده از آن هنوز هم در کشورهای مختلف دنیا رایج باشد.

نام فیروزه از کلمه فرانسوی turquoise گرفته شده که به معنای “سنگ ترکی” است زیرا در گذشته سنگ‌های فیروزه ایرانی از طریق کشور ترکیه به اروپا فرستاده می‌شد و به همین دلیل آن را با نام سنگ ترکی می‌شناسند. رنگ سنگ فیروزه بین بازه آبی تا سبز متغیر بوده و رنگ آبی آسمانی یا فیروزه‌ای خاص‌ترین رنگ این سنگ تزئینی زیباست. سنگ فیروزه بسته به محل شکل گیری، ترکیبات مختلفی خواهد داشت که ترکیب عناصر در آن مشخص خواهد کرد سنگ چه رنگی داشته باشد. به طور مثال سنگ‌های فیروزه استخراج شده از دل معادن نیشابور رنگی آبی داشته و این رنگ زیباترین رنگ فیروزه سراسر دنیاست. از سمت دیگر ممکن است سنگ فیروزه یک معدن به دلیل وجود سنگ آهک در محیط شکل گیری فیروزه، رنگی متفاوت و مایل به سفید داشته باشند.

سنگ فیروزه تراش داده شده

در هنگام خرید فیروزه برای تعیین ارزش یک سنگ فیروزه هم رنگ را در نظر می‌گیرند. فیروزه‌ای که رنگ آبی اصیل فیروزه را داشته باشد، قیمتی به مراتب بالاتر از سایر سنگ‌های فیروزه مایل به سبز یا سفید خواهد داشت. فیروزه معمولاً به دلیل وجود رگه‌های قهوه ای، خاکستری یا طلایی (حاصل از سایر کانی‌ها یا سنگ‌های اطراف) طرح خاصی به خود می‌گیرند که این ماتریس‌ها جذابیت خاصی به سنگ فیروزه هدیه می‌دهند. اگرچه این ماتریس‌ها به سنگ فیروزه ظاهر خاصی می‌بخشند، اما به دلیل کمیاب بودن سنگ‌های فیروزه یکدست آبی، سنگ های قیمتی که تا حد امکان هیچ رگه‌ای ندارند، ارزش بیشتری نسبت به سایر سنگ‌های فیروزه دارند و با قیمت بالاتری هم خرید و فروش می‌شوند.

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه (کد 6064)

تومان240,000تومان240,000خرید کنید

چرا باید سنگ فیروزه را تراش داد؟

هر سنگی که از دل زمین استخراج می‌شود برای استفاده باید تغییراتی را متحمل شود. طی این فرآیند ناخالصی‌های موجود از سنگ جدا شده و به شکلی تبدیل می‌شود که قابل استفاده باشد. این موضوع شامل سنگ فیروزه هم می‌شود و برای استفاده از آن لازم است مراحل مختلفی را طی کند تا آماده عرضه به بازار باشد. نوع تراش سنگ فیروزه با توجه به شکل ظاهری آن ممکن است تغییر کند، به طور مثال سنگ‌های با کیفیتی که به صورت یکدست آبی هستند را به صورت مخروطی برش می‌دهند تا نقاط رنگی آن برجسته‌تر باشد اما فیروزه‌های نازک‌تر را به روش مسطح تراش می‌دهند و سعی می‌کنند بخش‌های ناقص سنگ را با کمک طلا یا نوشته بپوشانند.

 

ویدئو نحوه تراش سنگ فیروزه:

تراش سنگ فیروزه در خود معدن انجام نمی‌گیرد بلکه پس از استخراج سنگ از معدن فیروزه، آن را به کارگاه‌ها می‌فرستند تا عملیات تراش آغاز شود. پس از اینکه سنگ‌های فیروزه تراش خورد، آن‌ها را بر حسب کیفیت دسته بندی کرده و برای شست و شو به جای دیگری منتقل می‌کنند. شستن سنگ فیروزه باعث می‌شود گرد و غبار روی آن زدوده شده و جلوه خاص خود را پیدا کند. پس از این مرحله سنگ های فیروزه انتخاب شده را با یک چرخ صیقل می‌دهند تا شکل مناسبی برای استفاده در جواهرات داشته باشد. این سنگ‌های تراشیده شده برای استفاده در جواهرات در اختیار کارگاه‌ها قرار می‌گیرد اما سنگ ریزه‌های حاصل از تراش فیروزه هم بی استفاده نخواهد ماند.

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه (کد 6063)

تومان246,000تومان246,000خرید کنید

تهیه جواهرات پس از تراش سنگ فیروزه

سنگ‌های حاصل از تراش سنگ فیروزه را جمع آوری می‌کنند و از آن برای تزئین محصولات تولید شده تابلو فیروزه و فیروزه کوب بهره می‌برند. در فیروزه کوبی سطح یک ظرف یا تابلو را صیقل داده و از فیروزه‌های کوچک برای پر کردن فضا استفاده می‌کنند تا در نهایت شکل زیبای بر روی آن نقش ببندد. امروزه محصولات فیروزه کوب محبوبیت زیادی پیدا کرده و بیشتر افراد ترجیح می‌دهند حداقل یک محصول فیروزه کوب در منزل خود داشته باشند و یا آن را به سایر افراد هدیه دهند.

11 thoughts on “نحوه تراش سنگ فیروزه + ویدئو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X