آشنایی با معدن فیروزه نیشابور

معدن فیروزه نیشابور

فیروزه و تاریخچه آن

فیروزه یک سنگ قیمتی مات آبی رنگ است که در بسیاری از تمدن های تاریخی جهان از آن به عنوان یک سنگ تزئینی زیبا از معدن فیروزه استخراج می شده است. این سنگ با ترکیب آهن، سولفات مس، آلومینیوم و مولکول آب دارای رنگ منحصربفرد آبی است که در برخی از آن‌ها رگه‌هایی سبز، طلایی، مشکلی و قهوه ای وجود دارد. ریشه نام این سنگ قیمتی از (pierre) turqueise گرفته شده است که عبارت فرانسوی قدیمی برای “ترکی (سنگ)” است. فیروزه از گذشته معمولاً در آسیای مرکزی، به ویژه در منطقه تاریخی خراسان ایران استخراج شده و سپس توسط فروشندگان دوره گرد به اروپا آورده می‌شد.

در گذشته منطقی‌ترین مسیر ورود ایران به اروپا از طریق ترکیه بود، بنابراین به طور طبیعی فیروزه به نام جهانی تبدیل شد که امروزه همه آن را می شناسیم، Turquoise( سنگ ترکی). بسیاری از فرهنگ‌های باستانی مانند مصری‌ها، در آرزوی این بودند که این سنگ خیره‌کننده به عنوان نمادی از خرد و قدرت و تأمین‌کننده حفاظت در زندگی‌شان عمل کند؛ به همین علت محبوبیت زیادی بین قومیت‌های مختلف بدست آورد.

فیروزه، خریدی جذاب و دلربا

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه دریا (کد 6017)

تومان2,352,000تومان2,352,000خرید کنید

کاربرد سنگ فیروزه

بومیان آمریکایی از سنگ فیروزه برای تزئین وسایل مختلف، کمک به تکسین درد بیماری‌ها، مراسم تدفین و … استفاده می‌کردند و سربازان ترکی هم سنگ فیروزه را در لباس های خود به کار می‌بردند زیرا به قدرت های این سنگ اعتقاد زیادی داشتند. در ایران سنگ فیروزه به دلیل رنگ منحصربفردی که داشت، مورد توجه قرار گرفت و معتقد بودند رنگ آبی آن نماد بهشت روی زمین است. عمده کاربرد سنگ فیروزه در تزئین جواهرات، تزئین نمای داخلی ساختمان و …. است.

پیشنهاد خرید

تابلو گل و مرغ فیروزه ای

تومان4,000,000تومان4,000,000خرید کنید

فیروزه از کجا استخراج می‌شود؟

در قرن بیست و یکم بیشترین فیروزه جهان در ایالت‌های نوادا و آریزونا در جنوب غربی آمریکا استخراج شده است اما معادن این ماده معدنی در ایران، مکزیک، شیلی و استرالیا و بسیاری از کشورهای دیگر نیز به وفور یافت می‌شوند. بهترین نوع فیروزه جهان از شهر نیشابور استخراج می‌شود که به دلیل کیفیت بالای فیروزه، طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد.

معدن فیروزه نیشابور

پیشنهاد خرید

جام فیروزه کوب (کد 4002)

تومان2,574,029تومان2,574,029خرید کنید

معدن فیروزه نیشابور

یکی از قدیمی‌ترین معادن فیروزه دنیا، معدن فیروزه نیشابور است که استخراج فیروزه در آن از ۲۰۰۰ سال پیش شروع شده و هنوز هم ادامه دارد. معدن فیروزه نیشابور در روستای معدن علیا واقع شده و دارای ذخیره 9 هزار تن است. هر ساله حدود 19 تن فیروزه از دل معادن نیشابور استخراج می‌شود که به دلیل رنگ بندی خاص و جنس مرغوب، تقاضای خرید زیادی دارد.

سنگ‌هایی که از دل معادن فیروزه نیشابور استخراج می‌شوند دارای شناسنامه بوده و به هنگام خرید باید دقت کنید که فیروزه اصل در اختیار شما قرار گیرد. برای تشخیص فیروزه اصل از فیروزه تقلبی، می‌توانید یک سوزن را بر روی سنگ فیروزه به آرامی بکشید، اگر خراشی ایجاد شد آن فیروزه تقلبی و در غیر این صورت اصل است.

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه (کد 6064)

تومان240,000تومان240,000خرید کنید

انواع فیروزه نیشابور

سنگ فیروزه با توجه به شکل ظاهری خود در دو دسته جای می‌گیرد.

  • سنگ فیروزه عجمی نیشابور: گران‌ترین نوع سنگ فیروزه، سنگ فیروزه عجمی است که بر روی آن هیچ رگه‌ی تیره رنگی وجود نداشته و سطح آن کاملا آبی است. سنگ فیروزه عجمی محبوبیت زیادی بین کشورهای عربی دارد و کاربرد گسترده آن در تزئین جواهرات است.
  • سنگ فیروزه شجری نیشابور: در کنار سنگ فیروزه عجمی، دسته دیگری از سنگ فیروزه با نام سنگ فیروزه شجری وجود دارد که بر روی سنگ رگه‌های مشکی یا قهوه‌ای رنگی قرار دارد. این رگه‌های زیبا به جذابیت سنگ فیروزه افزوده است و ترکیب زیبایی با رنگ آبی-سبز فیروزه رقم می‌زند. سنگ فیروزه شجری قیمتی پایینتر از سنگ فیروزه عجمی دارد.

بهترین راه برای اطمینان از اصل بودن سنگ فیروزه نیشابور، خرید از فروشگاه‌های معتبر است. یکی از فروشگاه‌های معتبری که در این زمینه فعالیت می‌کند، فروشگاه کارما است که این فروشگاه انواع جواهرات فیروزه را با بهترین قیمت موجود در بازار و با بالاترین کیفیت در اختیار شما قرار می‌دهد تا خیالتان بابت اصل بودن آن‌ها راحت باشد.

محصولات فروشگاه فیروزه کارما

تومان792,000
مشاهده سریع

دستبند فیروزه زنانه

دستبند فیروزه (کد 3006)

تومان4,032,000
مشاهده سریع
تخفیف!

دستبند فیروزه

دستبند فیروزه خزامه

تومان1,720,000
مشاهده سریع
تومان1,040,000
مشاهده سریع

انگشتر فیروزه زنانه

انگشتر فیروزه زنانه (کد1048)

تومان673,000
مشاهده سریع

ورود به فروشگاه

15 thoughts on “آشنایی با معدن فیروزه نیشابور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X