تفاوت فیروزه اصلی و تقلبی

تفاوت فیروزه اصلی و تقلبی

تفاوت فیروزه اصلی و تقلبی

فیروزه یک سنگ قیمتی مات با رنگدانه‌های آبی مایل به سبز است که به عنوان یکی از قدیمی‌ترین سنگ‌های قیمتی در جهان محسوب می‌شود. افرادی که سنگ فیروزه استفاده می‌کنند، آرامش خاطر بیشتری داشته و افکار منفی از آن‌ها دور می‌شود. این سنگ از زمان‌های بسیار قدیم به دلیل همین خواص خود مورد توجه فرهنگ‌های مختلف قرار گرفته و از آن استفاده زیادی می‌کردند. در این مقاله با فروشگاه فیروزه کارما همراه باشید تا تفاوت تفاوت فیروزه اصلی و تقلبی را دریابیم.

سنگ فیروزه در کجا یافت می‌شود؟

نوع بسیار مرغوب سنگ فیروزه فقط در معادن نیشابور یافت می‌شود. سنگ‌های فیروزه نیشابور نسبت به سایر کشورها دنیا رنگ بندی خاص‌تری داشته و تحمل فشار آن هم بیشتر است. این سنگ علاوه بر ایران در مناطق کالیفرنیا، کلرادو و سانتا و … در امریکا هم وجود دارد. چین نیز به عنوان خاستگاه این سنگ قیمتی محسوب شده و فیروزه در فرهنگ چینی هم جایگاه بسیار ویژه‌ای دارد. معادن بیشتر سنگ فیروزه در استرالیا، افغانستان، هند، نپال، فلسطین، پاکستان، تبت، آلمان و ترکستان وجود دارند.

تفاوت فیروزه اصلی و تقلبی

نحوه شناسایی فیروزه اصل و تقلبی

با توجه به افزایش تقاضا جهت خرید فیروزه در دنیای جواهرات، نوع تقلبی آن هم وارد بازار شده است. بسیار مهم است که بتوانید سنگ فیروزه اصل را از سنگ فیروزه تقلبی تشخیص دهید. در تفاوت سنگ فیروزه اصل و تقلبی، سنگ فیروزه واقعی رنگی دائمی داشته و تنها در صورت عدم نگهداری صحیح تغییر رنگ می‌دهد اما فیروزه تقلیدی به مرور زمان درخشندگی خود را از دست می‌دهد. سنگ فیروزه تقلبی بسیار نرم است و به راحتی شکسته شده یا خراش برمی‌دارد.

برای تشخیص سنگ فیروزه اصل از تقلبی روش‌های زیر کاربردی هستند:

  • شکل ظاهری سنگ را در نظر بگیرید. امروزه نمونه‌های تقلبی زیادی از سنگ فیروزه وجود دارد که تشخیص را از همیشه سخت‌تر می‌کند. استفاده از شکل ظاهری برای فهمیدن اصل یا تقلبی بودن سنگ فیروزه زیاد منطقی نیست اما گاهی اوقات تنها با دیدن سنگ می‌توان متوجه تقلبی بودن آن شد. سنگ فیروزه ظاهری مات داشته و سنگ‌های تقلبی درخشش عجیبی دارند که این مورد می‌تواند به تشخیص اصل و تقلبی بودن آن کمک کند.
  • قیمت سنگ فیروزه را در نظر بگیرید. درست است که سنگ فیروزه نسبت به خیلی از سنگ‌های تزئینی قیمت مناسبی دارد اما اگر دیدید قیمت یک قطعه جواهر فیروزه پایین‌تر از حدی است که بتوان آن را منطقی دانست، می‌توان نتیجه گیری کرد که آن فیروزه تقلبی است. سنگ‌های تقلبی قیمتی به مراتب پایین‌تر داشته و با همین قیمت هم به فروش می‌رسند.
  • از تست خراش استفاده کنید. تست ناخن، تست استون، تست حرارت و … از جمله تست‌هایی هستند که می‌توانید برای تشخیص فیروزه اصل از تقلبی آن‌ها را به کار برید. این تست‌ها می‌تواند به سنگ فیروزه اصل صدمه وارد کرده و به همین دلیل هنگام انجام آن‌ها باید دقت کافی داشته باشید تا سنگ فیروزه اسیب نبیند. معمولا برای ساخت سنگ فیروزه تقلبی از هولیت استفاده می‌کنند که بسیار نرم‌تر از فیروزه است. این سنگ در مقابل تست خراش اسیب پذیر بوده و خیلی زود خراشیده می‌شود. راحت‌ترین راه این است که با کمک یک سوزن قسمت زیرین سنگ فیروزه را تراش دهید، اگر اثری از آن ماند می‌توانید مطمئن باشید که تقلبی است زیرا سنگ فیروزه اصل با وجود سختی متوسط، به راحتی اسیب نمی‌بیند.
  • شناسنامه سنگ فیروزه را بررسی کنید. همه سنگ‌های استخراج شده از دل معادن نیشابور یا کرمان دارای شناسنامه‌ای هستند که بر روی آن مشخصات سنگ فیروزه و معدن آن درج شده است. با دیدن این شناسنامه خیالتان بابت اصل بودن سنگ فیروزه راحت خواهد شد.
پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه مدالی ، مدل اشک

تومان1,638,000تومان1,638,000خرید کنید

خواص سنگ فیروزه

  1. اعتقاد بر این است که تنگدستی به شخصی که فیروزه استفاده می‌کند، نزدیک نشده و فقر را تجربه نخواهد کرد.
  2. به محافظت از چشم بد کمک می‌کند.
  3. اگر سنگ به قلب نزدیک باشد، از بروز بیماری‌های مختلف جلوگیری خواهد کرد.
  4. به انسان کمک می‌کند با ترس‌های خود روبه‌رو شود.
  5. به تقویت چاکراهای بدن کمک کرده و باعث گردش خون بهتر می‌شود.
  6. افکار منفی را از انسان دور ساخته و باعث بهتر شدن بیماری‌های روحی می‌شود.
  7. سنگ فیروزه می‌تواند در درمان سردرد، گلودرد، بیماری‌های مرتبط با کلیه و کبد هم مفید واقع شود.
  8. تنظیم مایعات بدن از جمله خواصی است که برای این سنگ تزئینی ذکر می‌شود.
  9. سنگ فیروزه خاصیت سم زدایی داشته و باعث دفع انواع ویروس و میکروب می‌گردد.
  10. سنگ فیروزه احساسات منفی مانند خشم را در انسان خاموش کرده و باعث ارامش درونی بیشتر خواهد شد.

تفاوت فیروزه اصلی و تقلبی1111

همچنین بخوانید: ویژگی های انگشتر فیروزه زنانه

11 thoughts on “تفاوت فیروزه اصلی و تقلبی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X