تفاوت و شباهت های سنگ کریزوکولا با فیروزه

تفاوت و شباهت های سنگ کریزوکولا با فیروزه

یکی از سنگ‌های که شباهت زیادی به فیروزه داشته و اغلب آن را با سنگ فیروزه اشتباه می‌گیرند، کریزوکولا است. این سنگ از لحاظ ظاهری شباهت زیادی به فیروزه دارد اما خواص آن متفاوت است. در این مقاله به معرفی تفاوت و شباهت های سنگ کریزوکولا با فیروزه خواهیم پرداخت.

سنگ‌های فیروزه از ماده معدنی فسفات آلومینیوم با مس تشکیل شده و بسته به ترکیبات موجود در آن رنگی بین آبی تا سبز خواهند داشت. آبی آسمانی، سبز مایل به آبی تا سبز سیبی از جمله رنگ‌های هستند که می‌توانید بر روی سنگ‌های فیروزه مشاهده کنید. سنگ فیروزه دارای سختی 5-6 بوده این میزان سختی نشان می‌دهد مقاومت خیلی بالایی در برابر عوامل محیطی از خود نشان نمی‌دهد. ویژگی‌های خاص سنگ فیروزه سبب شده که در تمامی نقاط دنیا طرفداران زیادی داشته باشد و افراد ترجیح دهند به جای هر سنگ دیگری از سنگ فیروزه برای جواهرات خود استفاده نمایند. سنگ فیروزه علاوه بر خواص درمانی، می‌تواند تاثیر مثبتی بر روی روحیه شما بر جای گذاشته و سبب افزایش اعتماد بنفس‌تان شود.

کریزوکولا چیست؟ تفاوت سنگ کریزوکولا با فیروزه

کریزوکولا یک کانی مس سیلیکات است اما دارای ویژگی هایی است که باعث شباهت‌های زیادی به فیروزه داشته باشد. از نظر رنگ، این کانی شبیه فیروزه است که رنگ آن از آبی آسمانی تا آبی مایل به سبز و سبز را شامل می‌شود با این حال کریزوکولا اغلب با رگه‌های مشکی قابل مشاهده خواهد شد.

سنگ کریزوکولا

کریزوکولا دارای ساختار یکسانی نیست و همین موضوع تشخیص آن را سخت‌تر می‌کند. فرمول شیمیایی این سنگ تحت تاثیر ناخالصی‌ها قرار گرفته و ممکن است در سنگ هر منطقه یک فرمول خاص پیدا کنید. با توجه به تنوع بالای ترکیبات کریزوکولا، نمی‌توان یک فرمول شاخص برای آن در نظر گرفت. اگر در یک سنگ کریزوکولا میزان مس بیشتر باشد، رنگ آن سنگ آبی‌تر خواهد شد و اگر میزان آهن بیشتر باشد، رنگ سنگ به سمت سبز تغییر پیدا می‌کند.

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه مدالی ، مدل اشک

تومان1,638,000تومان1,638,000خرید کنید

مقایسه کریزوکولا و فیروزه

سنگ کریزوکولا مانند فیروزه تاریخچه طولانی داشته و از 315 سال قبل از میلاد مسیح مورد استفاده قرار می‌گرفت. بیشترین استفاده از کریزوکولا در لحیم کاری طلا بود اما با مرور زمان باورهای مختلفی ایجاد شد که سبب محبوبیت بیشتر این سنگ شد. به طور مثال در گذشته اعتقاد داشتند همراه داشتن یک سنگ کریزوکولا می‌تواند باعث موفقیت مذاکرات شود زیرا صلح را در محیط برقرار می‌کند. علاوه بر آن در آمریکا سنگ کریزوکولا را برای کاهش مشکلات روحی و افزایش آرامش روحی استفاده می‌کردند و حتی این موضوع را باور داشتند که کریزوکولا مانع از انجام اقدامات خشونت امیز خواهد شد.

سنگ کریزوکولا مانند سنگ فیروزه می‌تواند انرژی‌های منفی را دور کرده و حس آرامش خاصی در شما ایجاد کند. علاوه بر آن خواص درمانی مانند کاهش درد گلو، تسکین گرفتگی عضلات، سم زدایی کبد، کمک به تسکین بیماری‌های تنفسی، تنظیم هورمون‌ها، کاهش تب و … از خود نشان می‌دهد.

تفاوت های سنگ کریزوکولا با فیروزه

پیشنهاد خرید

سنگ فیروزه دریا (کد6020)

تومان2,016,000تومان2,016,000خرید کنید

تشخیص با کمک سختی سنگ فیروزه و کریزوکولا

مهم‌ترین ویژگی کریزوکولا این است که سختی آن بین 2-4 است؛ این میزان سختی بیان می‌کند که کریزوکولا یک ماده معدنی بسیار نرم تر از فیروزه است. این موضوع می‌تواند به شما کمک کند تشخیص دهید سنگ خریداری شما فیروزه است یا کریزوکولا؛ زیرا اگر سنگ کریزوکولا باشد، در برابر ضربه یک شی نوک تیز از خود واکنش نشان می‌دهد. برای این بررسی می‌توانید با یک چاقو بر گوشه‌ای از سنگ خراش ایجاد کنید؛ اگر چاقو نتوانست بر روی سنگ خراش ایجاد کند، به احتمال زیاد فیروزه در دست دارید.

اگر مبنای تشخیص سنگ فیروزه و کریزوکولا را بر پایه رنگ‌های ظاهری آن‌ها بگذارید، احتمالا دچار مشکل خواهید شد زیرا رنگ کریزوکولا هم می‌تواند به فیروزه‌ای نزدیک باشد و همین نزدیکی رنگی باعث سخت‌تر شدن تشخیص می‌گردد. بهترین راه برای این امر تست خراشی است که در قسمت قبل به آن پرداختیم.

از آنجایی که با ظاهر نمی‌توان جنس کریزوکولا یا فیروزه بودن سنگ را تشخیص داد، باید به دنبال بررسی ویژگی سنگ‌ها باشید. سنگ کریزوکولا بسیار نرم بوده و تحمل فشار پایین‌تری نسبت به سنگ فیروزه دارد. علاوه بر آن کریزوکولا پرحفره‌تر بوده و راحت‌تر شکسته می‌شود؛ این موضوع باعث شده که نتوان کریزوکولا را مانند فیروزه به اشکال مختلف تبدیل کرد زیرا تراش آن‌ها تقریبا غیر ممکن بنظر می‌رسد.

جهت خرید فیروزه، برای اینکه از اصل سنگ جواهرات خود اطمینان حاصل کنید، می‌توانید از فروشگاه فیروزه کارما خرید نمایید. تمامی محصولات فروشگاه کارما با سنگ اصل تهیه شده و با کیفیت بالایی خدمت شما ارائه خواهد شد.

 

11 thoughts on “تفاوت و شباهت های سنگ کریزوکولا با فیروزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X