فیروزه چگونه می میرد؟

سنگ فیروزه چگونه می میرد؟

سنگ فیروزه از جمله زیباترین سنگ‌های تزئینی است که در کشورهای مختلف محبوبیت زیادی دارد. تاریخچه سنگ فیروزه در واقع به هزاران سال قبل و به دوره مصر باستان باز می‌گردد. این سنگ در یونان باستان، ایران باستان و در دوره آزتک‌ها استفاده می‌شد. همیشه اعتقاد بر این بود که فیروزه برای خوش شانسی و محافظت در برابر چشم بد کاربرد دارد. در طول تاریخ سنگ فیروزه جایگاه خود را در جواهرسازی، تزئین مکان‌ها و تزئین وسایل مختلف اثبات کرده و در کنار آن برای درمان برخی از بیماری‌ها هم مورد استفاده قرار گرفته است.

پیشنهاد خرید

پلاک فیروزه زنانه (کد 1326)

تومان514,000تومان514,000خرید کنید

خواص سنگ فیروزه

فیروزه از گروه مواد معدنی فسفات بوده و حاوی فسفات، مس و آلومینیوم است. این سنگ غیر شفاف و مات بوده و می‌توان آن را در زیباترین رنگ‌های آبی، سبز آبی و سایه‌های زرد یافت. در حالی که آهن یا کروم به سنگ فیروزه رنگ سبز می‌دهند، مس باعث ایجاد رنگ آبی در فیروزه می‌شود. وقتی هر دو با هم ترکیب شوند، رنگ فیروزه‌ای فوق العاده‌ای پیدا می‌کنند. مرغوب‌ترین سنگ‌های فیروزه به رنگ آبی آسمانی بدون رگه و خط هستند که از معادن نیشابور استخراج می‌شوند.

فیروزه‌هایی با چند نقطه یا رگه طلایی نیز بسیار زیبا بوده و می‌توانند جذابیت زیادی به جواهرات هدیه دهند. بزرگ‌ترین مخازن سنگ فیروزه در آمریکا، اسرائیل، مکزیک، تبت، شیلی، استرالیا، ایران، افغانستان است. این سنگ از جمله سنگ‌هایی است که بیشتر مورد استفاده بانوان برای جواهرات است. اعتقاد بر این است که فیروزه از انسان در برابر چشم بد محافظت می‌کند. فیروزه به فردی که از آن استفاده می‌کند آرامش بخشیده و اضطراب را از بین می‌برد.

همچنین بخوانید: از کجا بفهمیم سنگ فیروزه زنده است؟

از جمله اثرات سنگ فیروزه می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • احساس آرامش در فرد ایجاد کند.
  • برای تسکین غم و اندوه افراد غمگین یا نجات کسانی که از یک رویداد شوکه شده‌اند مفید است. سنگ فیروزه به آن‌ها احساس آرامشی می‌دهد که افراد در این شرایط به آن نیاز دارند.
  • در برابر چشم بد موثر است.
  • اعتقاد بر این است که فیروزه سبب خوش شانسی و موفقیت می‌شود.
  • برای تسکین مشکلات گوارشی می‌تواند مفید باشد.
  • چاکراها را تقویت می‌کند
  • باعث تسکین سرد درد، گلو درد، چشم درد می‌شود.
  • به تقویت قدرت بینایی فرد کمک می‌کند.
  • فشار خون را تنظیم کرده و برای بیماری‌های قلبی مفید است.

سنگ فیروزه چگونه می میرد؟

پیشنهاد خرید

پلاک فیروزه زنانه (کد 1325)

تومان372,000تومان372,000خرید کنید

مراقبت از سنگ فیروزه

درجه سختی سنگ فیروزه بین 5-6 است. اگرچه فیروزه سختی متوسطی دارد، در صورت قرار گرفتن در معرض آب داغ، نور خورشید یا گرمای طولانی مدت دچار تغییر رنگ و کدر شدن می‌شود، به همین دلیل باید مراقبت‌های دقیقی انجام شود. برای مراقبت از فیروزه پیش از آشپزی جواهرات را از دست خارج کرده و در معرض اسانس لوازم ارایشی قرار ندهید. برای تمیز کردن سنگ فیروزه از یک پارچه نرم مرطوب استفاده کرده و آن را به راحتی بر روی سطح فیروزه بکشید.

پیشنهاد خرید

پلاک فیروزه زنانه (کد 1324)

تومان568,000تومان568,000خرید کنید

سنگ فیروزه چجوری می‌میرد؟

کسانی که از انگشتر فیروزه استفاده می‌کنند می‌دانند که فیروزه می‌تواند در طول زمان تغییر رنگ دهد. از آنجایی که فیروزه سنگی حاوی آب است، باید از نور خورشید یا گرمای شدید دور بماند تا دچار تغییر رنگ نشود. هنگامی که ساختار سنگ خراب می‌شود، رنگ آن تغییر کرده و بیشتر مایل به سبز می‌شود. علاوه بر آن از آنجایی که فیروزه دارای ساختار متخلخل است، قابلیت جذب آب را نیز دارد که باعث تغییری در رنگ آن خواهد شد.

عواملی که باعث تغییر رنگ سنگ فیروزه می‌شوند عبارتند از:

  • نور مستقیم خورشید: اگر سنگ فیروزه برای مدت زمان طولانی در مقابل تابش نور خورشید قرار گیرد، دچار تغییر رنگ خواهد شد.
  • اسانس موجود در کرم و لوازم آرایشی: برای جلوگیری از تغییر رنگ فیروزه، موقع آرایش و استفاده از کرم‌های مختلف، جواهرات فیروزه را در گوشه‌ای قرار داده و مانع از برخورد آن‌ها با فیروزه شوید.
  • روغن: در طول آشپزی سنگ فیروزه را از دست خارج کنید تا در برخورد با روغن نباشد.
  • آب داغ: هنگام حمام یا شستن ظروف با آب داغ از جواهرات فیروزه استفاده نکنید زیرا باعث تغییر رنگ آن می‌شود.
  • مواد شیمیایی: مواد شیمیایی مختلف یا سفیدکننده‌های موجود در خانه یکی از عوامل اصلی تغییر رنگ فیروزه است.

 

 

 

11 thoughts on “فیروزه چگونه می میرد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X