7 نکته مراقبت از جواهرات فیروزه ای

7 نکته مراقبت از جواهرات فیروزه ای

فیروزه یک ماده معدنی از فسفات آلومینیوم مس است که به رنگ آبی تا سبز در طبیعت یافت می‌شود. فیروزه بیش از 2000 سال پیش در ایران استخراج شده و پیش از آن هم در بین مصریان محبوبیت زیادی داشت. امروزه نمونه‌های زیبایی از فیروزه را می‌توان در ایران به خصوص در معادن فیروزه نیشابور یافت؛ سایر ذخایر قابل توجه در آمریکا، مصر، چین، استرالیا و مکزیک هستند. در این مقاله به بررسی 7 نکته مراقبت از جواهرات فیروزه ای می پردازیم در ادامه با ما همراه باشید.

پیشنهاد خرید

انگشتر فیروزه زنانه (کد 1007)

تومان2,480,640تومان2,480,640خرید کنید

مراقبت از جواهرات فیروزه‌ای

فیروزه با توجه به ترکیبات موجود در آن در رنگ‌های آبی، آبی سبز یا با سایه زرد یافت می‌شود که هر کدام از آن‌ها جذابیت خاص خود را دارند. سنگ‌های فیروزه‌ای که رنگ آبی خاص‌تری دارند، در صنعت جواهرسازی بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرند اما از آنجایی که تحمل فشار آن بین 5 الی 6 است باید در نگهداری آن دقت زیادی داشته باشید تا سنگ تغییر رنگ ندهد.

برای اینکه سنگ فیروزه ماندگاری طولانی داشته باشد، به صورت صنعتی تصفیه می‌شود. این سنگ به دلیل محتوای فسفات خود به محلول‌های اسیدییا بازی مانند عرق، عطر، مواد پاک کننده مانند صابون یا لوازم آرایشی واکنش نشان می‌دهد؛ بنابراین برای مراقبت ازجواهرات فیهنگام شستن دست‌ها یا نظافت باید زیورآلات فیروزه را درآورید زیرا اگر سنگ به طور مرتب با ترکیبات فوق تماس پیدا کند رنگ آن حالت زیبای خود را از دست داده و مایل به سبز می‌شود. سنگ فیروزه دمای بالا را دوست ندارد، در نتیجه اگر برای مدت طولانی در معرض نور مستقیم خورشید قرار گیرد، رنگ آن کم‌رنگ می‌شود؛ بنابراین هنگام آفتاب گرفتن یا در ساحل از زیورآلات استفاده نکنید.

پیدایش و تاریخچه فیروزه

7نکته مراقبت از جواهرات فیروزه را در ادامه مرور خواهیم کرد.

  1. برای تمیز کردن سنگ فیروزه تنها کافیست با یک پارچه نرم و مرطوب روی آن سطح کشیده و گرد و خاک‌های موجود بر روی سنگ را پاک کنید.
  2. از مواد شیمیایی برای تمیز کردن سطح سنگ فیروزه استفاده نکنید.
  3. سنگ فیروزه را برای مدت زمان طولانی در معرض تابش نور خورشید یا گرمای بخاری قرار ندهید. حرارت بالا یکی از عوامل اصلی تغییر رنگ فیروزه است و برای جلوگیری از خراب شدن فیروزه، لازم است همیشه آن را دور از حرارت مستقیم قرار دهید.
  4. در طول آشپزی جواهرات فیروزه مانند انگشتر فیروزه را از دست خارج کنید. چنانچه در حین آشپزی روغن با سطح فیروزه برخورد کند، می‌تواند باعث تغییر رنگ سنگ شوند. بهترین راه این است که هنگام آشپزی و کار در آشپزخانه از جواهرات فیروزه استفاده نکنید.
  5. آب داغ هم می‌تواند اثری مانند حرارت بالای بخاری یا تابش نور خورشید داشته باشد. در صورت استفاده از سنگ فیروزه، دست‌های خود را با آب داغ نشویید زیرا می‌تواند اثر منفی داشته باشد.
  6. اسانس موجود در لوازم آرایشی باعث تغییر رنگ فیروزه می‌شود.
  7. مواد پاک کننده‌ای که برای بخش‌های مختلف منزل و لباس‌ها استفاده می‌شود، تغییر رنگ فیروزه را در پی خواهد داشت. این مواد شیمیایی مستقیما بر روی سنگ تاثیر گذاشته و در کوتاه مدت باعث خرابی آن می‌شوند.

با رعایت تمامی این نکات جواهرات فیروزه برای مدت زمان طولانی رنگ خاص خود را حفظ خواهند کرد و دچار تغییر رنگ نمی‌شوند. در صورت تغییر رنگ فیروزه امکان احیای سنگ وجود دارد اما این کار به سختی انجام می‌گیرد؛ در نتیجه بهتر است پیش از این اتفاق نکات مراقبت از آن را جدی بگیرید.

برای خرید جواهرات فیروزه اصل بهتر است به دنبال فروشگاه‌های معتبری باشید که سالهاست در این زمینه فعالیت دارند. امروزه سنگ‌های فیروزه تقلبی زیادی در بازار وجود دارند که مشابه فیروزه اصل هستند اما در واقع فواید فیروزه را به همراه ندارند. برای جلوگیری از خرید سنگ فیروزه تقلبی، توصیه می‌کنیم که خرید خود را از فروشگاه کارما انجام دهید. در این فروشگاه انواع جواهرات فیروزه با سنگ اصل عرضه می‌شوند تا بسته به سلیقه خود بتوانید بهترین گزینه را خریداری کنید.

11 thoughts on “7 نکته مراقبت از جواهرات فیروزه ای

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X