نگهداری صحیح از سنگ فیروزه

نگهداری صحیح سنگ فیروزه

در این مقاله به معرفی راه های نگهداری صحیح از سنگ فیروزه می پردازیم اما نخست کمی درباره سنگ های قیمتی بیشتر بدانیم،سنگ‌های قیمتی از جمله اجزای اصلی جواهراتی هستند که بخشی از ظاهر کلی افراد را تشکیل می دهند. دستبند فیروزه، گردنبند فیروزه یا انگشترفیروزه، همه این اشیاء را می‌توان با سنگ‌های معدنی با ارزش‌های مختلف طراحی کرد. فیروزه یکی از محبوب‌ترین سنگ‌های معدنی است که از آن برای تزئین انواع جواهرات استفاده می‌کنند. رنگ زیبای فیروزه با انواع استایل‌ها هماهنگ بوده و برای تمام سنین مناسب است اما ما اغلب این واقعیت را نادیده می‌گیریم که سنگ فیروزه نیاز به مراقبت و تمیز کردن دارد. در واقع بدون مراقبت، سنگ‌های فیروزه ممکن است به مرور زمان مات یا خراب شوند.

نگهداری صحیح از سنگ فیروزه

سنگ فیروزه جزو دسته‌ای از سنگ‌های سخت معدنی است که دارای شکل ظاهری ماتی هستند. این سنگ دارای درجه سختی 5 الی 6 است که باعث می‌شود به دلیل قرار گرفتن در برابر مواد شیمیایی یا نور مستقیم خورشید تغییر رنگ پیدا کند. با توجه به حساسیت نسبی سنگ فیروزه، شما باید آن را با دقت تمیز کنید و مراقبت‌های لازم را انجام دهید تا تغییر رنگ پیدا نکند. فیروزه سنگی متخلخل است و این باعث می‌شود فیروزه نسبت به مواد شوینده حساسیت بالایی داشته باشند.

نمک می‌تواند کمی برای سنگ فیروزه نیز خطرناک باشد. این عنصر برای تمیز کردن برخی از سنگ‌های سخت اما متفاوت از فیروزه استفاده می‌شود. در شرایط دیگر نمک برای تصفیه سنگ مفید است اما در مورد فیروزه، خطر خورندگی بالایی دارد. با توجه به این موارد، برای تمیز کاری سنگ فیروزه از یک پارچه مرطوب استفاده کنید. برای از بین بردن هر گونه خاک و گرد و غبار، پارچه را روی ‌فیروزه بکشید. مراقب باشید زیاد پارچه را روی سنگ فیروزه فشار ندهید تا خراشی بر روی آن ایجاد نشود.

این نوع تمیز کردن برای تمام سنگ‌های دیگر با مشخصات مشابه و سطحی متخلل نیز مناسب است. برای سایر سنگ‌ها می‌توانید از روش‌های بیشتری مانند آب، مواد شوینده و برس‌های نرم برای از بین بردن ناخالصی‌ها استفاده کنید.

نگهداری صحیح سنگ فیروزه

برای نگهداری صحیح از سنگ فیروزه موارد زیر را در نظر داشته باشید:

  • سنگ فیروزه را در معرض نور مستقیم خورشید یا حرارت قرار ندهید. این کار باعث خواهد شد سنگ فیروزه به مرور زمان رنگ خود را از دست داده و دیگر جلوه اولیه را نداشته باشد. ممکن است تصور کنید که برای ضدعفونی کردن سنگ فیروزه لازم است آن را مقابل نور خورشید قرار دهید اما در حقیقت با این کار باعث تغییر رنگ آن خواهید شد.
  • سنگ فیروزه را در تماس با آب داغ قرار ندهید. آب داغ می‌تواند موجب خرابی رنگ سنگ فیروزه شده و اثرات شدیدی از خود بر جای گذارد؛ به همین دلیل در طول استحمام یا هنگامی که قصد دارید در آشپزخانه ظرف‌ها را بشویید، جواهرات فیروزه را از دست خود خارج کرده و پس از اینکه کارتان تمام شد دوباره آن را بدست کنید.
  • به دلیل سطح ظاهری سنگ فیروزه، ورود مواد شیمیایی به آن هم صدمه‌ای جدی به سنگ فیروزه وارد می‌کند. برای جلوگیری از این اتفاق لازم است به هیچ عنوان سنگ فیروزه را در معرض مواد شیمیایی قرار ندهید. اگر قصد دارید برای تمیزکاری بخشی از منزل، از مواد شوینده استفاده کنید، حتما جواهرات خود را در کناری گذاشته و از تماس آن با مواد شونده خودداری کنید.
  • در آشپزخانه هم از جواهرات فیروزه استفاده نکنید زیرا ریختن روغن بر روی جواهرات سبب تغییر رنگ آن خواهد شد.
  • در طول آرایش مانع از تماس لوازم آرایشی با سنگ فیروزه شوید. لوازم آرایشی دارای اسانس‌هایی هستند که برای سنگ فیروزه مضر بوده و سبب مردن سنگ فیروزه خواهد شد.

با رعایت تمامی این نکات سنگ فیروزه شما برای مدت زمانی رنگ آبی خود را حفظ خواهد کرد. در صورتی که سنگ فیروزه دچار تغییر رنگ شود، احیای آن اغلب به سختی صورت می‌گیرد پس بهتر است از همان ابتدا با رعایت چندین نکته طول عمر بالای آن را تضمین کنید.

همچنین بخوانید:

ویژگی های انگشتر فیروزه زنانه

چگونه سنگ فیروزه اصل را تشخیص دهیم؟

11 thoughts on “نگهداری صحیح از سنگ فیروزه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X