چرا فیروزه تغییر رنگ می دهد؟

چند سنگ فیروزه آبی

چرا فیروزه تغییر رنگ می دهد؟

فیروزه یک سنگ قیمتی بسیار متخلخل و جاذب است که با رنگ زیبای خود نظر هر ببینده‌ای را به خود جلب می‌‌کند. هنگامی که یک سنگ فیروزه در معرض آب، روغن و سایر مواد شیمیایی قرار می‌گیرد، دچار تغییر رنگ می‌شود. این تغییر رنگ فیروزه باعث می‌شود فیروزه جلوه‌ اولیه خود را نداشته باشد و پس از آن مجبور هستید در پی راهی برای زنده کردن سنگ فیروزه باشید. برای اینکه رنگ سنگ فیروزه شما دچار تغییر نشود، بهتر است دلایل اینکه چرا فیروزه تغییر رنگ می دهد را به خوبی بشناسید تا از انجام آن‌ها دوری نمایید. در ادامه با ما همراه باشید.

فیروزه، خریدی جذاب و دلربا

سنگ فیروزه چیست و چه خواصی دارد؟

یکی از زیباترین سنگ‌هایی که در تزئین جواهرات از آن استفاده می‌کنند، سنگ فیروزه است. این سنگ به دلیل رنگ منحصربفرد و خواص درمانی سنگ فیروزه خود مورد توجه کشورهای مختلفی قرار گرفته است. در طول تاریخ، مردم اعتقاد داشتند که یکی از مهمترین خواص فیروزه، توانایی آن در محافظت از پوشنده در برابر مرگ و خطر است. به عنوان مثال سربازان ایرانی اسلحه و لگام اسب‌های خود را با نگین های فیروزه ای تزئین می‌کردند تا از طریق خواص فیروزه از مرگ و جراحت جلوگیری شود. هم‌چنین اعتقاد بر این بود که سنگ فیروزه می‌تواند انرژی منفی را دفع کرده یا انرژی مثبت را جذب کند. بسیاری از مردم بر این باور بودند که به لطف خواص درمانی فیروزه، این جواهرات در صورت قرار گرفتن در برابر خطر جدی، تغییر رنگ می دهند اما امروزه می‌دانیم که اینگونه نیست و این تغییر رنگ به دلیل مختلفی اتفاق می‌افتد.

یک فیروزه در حال تغییر رنگ، چرا فیروزه تغییر رنگ می‌دهد؟

چرا رنگ فیروزه من تغییر کرده است؟

در هنگام خرید فیروزه دقت داشته باشید که فیروزه به طور کلی در برابر نور پایدار است اما گرمای زیاد می‌تواند باعث تغییر رنگ و آسیب به سطح آن شود. قرار دادن بیش از حد فیروزه در معرض تابش خورشید و یا گرمای وسایل مختلف می‌تواند رنگ آن را از حالت اولیه خود دور ساخته و از جذابیت سنگ بکاهد. هم‌چنین ممکن است این سنگ ارزشمند در اثر تماس با مواد شیمیایی، لوازم آرایشی و حتی روغن یا تعریق تغییر رنگ دهد. از آنجایی که تمام فیروزه های طبیعی حداقل کمی متخلخل هستند، چیزهایی مانند روغن، صابون و سایر مواد شیمیایی می‌تواند وارد سنگ شده و رنگ آن را تغییر دهند. منافذ سنگ حتی روغن‌های طبیعی تولید شده توسط پوست را جذب می‌کند و باعث می‌شود به مرور زمان رنگ آن سبز شود.

یک عدد فیروزه

مهم‌ترین دلایل تغییر رنگ فیروزه عبارتند از:

تماس با مواد شیمیایی: انواع حشره کش، نفت، مواد سفید کننده سطوح و ظروف و … می‌توانند رنگ سنگ فیروزه شما را تغییر داده و به مرور زمان رنگ آبی آن را از بین ببرند. بهتر است به هنگام استفاده از این مواد شیمیایی، جواهرات فیروزه خود را در گوشه‌ای گذاشته و پس از اتمام کار خود از آن‌ها استفاده کنید.

قرار گرفتن در برابر تابش خورشید و حرارت: همانطور که اشاره شد، حرارت تاثیر بدی بر روی سنگ فیروزه بر جای می‌گذارد و قرار دادن دائم فیروزه در برابر نور آفتاب، منجر به تغییر رنگ آن خواهد شد.

تعدادی فیروز روی زمین
تماس با آب داغ: درجه سختی سنگ فیروزه بین 5 تا 6 بوده و همین موضوع نشان می‌دهد که این سنگ در برابر عوامل بیرونی بسیار حساس است. چنانچه سنگ فیروزه دائما با آب داغ برخورد داشته باشد، رنگ خود را از دست خواهد داد. با توجه به این نکته بهتر است هنگام استحمام یا شستن دست‌ها، فیروزه را از بدن جدا کنید.
تماس فیروزه با روغن‌ها: سنگ فیروزه توانایی جذب روغن را داشته و چنانچه هنگام پخت و پز از آن استفاده کنید، سنگ به دلیل تماس با روغن رنگ خود را از دست می‌دهد.
لوازم آرایشی: در ساخت لوازم آرایشی از اسانس‌هایی استفاده می‌شود که برای سنگ فیروزه مضر هستند. این اسانس‌ها با گذشت زمان باعث از بین رفتن رنگ سنگ فیروزه شده و جذابیت آن را از بین می‌برند. البته جای نگرانی نیست چرا که میتوان آن را با روش هایی که در مقاله برگرداندن رنگ فیروزه گفتیم مشکل خود را حل کنید.

محصولات فروشگاه فیروزه کارما

دستبند فیروزه زنانه

دستبند فیروزه (کد 3006)

تومان2,520,000
مشاهده سریع
تخفیف!

دستبند فیروزه

دستبند فیروزه خزامه

تومان1,720,000
مشاهده سریع
تومان650,000
مشاهده سریع

ورود به فروشگاه

11 thoughts on “چرا فیروزه تغییر رنگ می دهد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

X